Close

DigiDěti – Když doba sledování obrazovky je téměř nevyhnutelná, jak na to?

Jsou technologie prospěšné pro děti? Jak to dělat, když nějaká doba sledování obrazovky je téměř nevyhnutelná?

Zhruba do 6 let by měli mít omezený přístup k technologiím, protože do tohoto věku si nejvíce osvojují řeč, sociální dovednosti, řešení problémů a další milníky rozumového vývoje.

Jak tedy k technologiím přistupovat ohledně dětí?

1. Povzbuzujte děti k tomu, aby si to co vidí na obrazovce, spojily se svými zkušenostmi se skutečným světem. (Např. Když aplikace chce, aby seřadily dřevěné kostky podle barvy, rodiče by po nich měli chtít, aby vyjmenovaly barvy oblečení, když spolu např. třídí prádlo.)

Žádná zkušenost by neměla být omezena jen na virtuální svět, který byl vytvořen tak, aby napodoboval realitu.

2. Aktivní zapojení dítě je lepší než pasivní sledování.

(Např. Aplikace, která po dětech vyžaduje, aby jednaly, pamatovaly si, rozhodovaly se a komunikovaly se svými rodiči, je lepší než televizní show, jež jim umožňuje obsah jen pasivně absorbovat.)

3) Čas u obrazovky by se měl vždycky soustředit na obsah aplikace, a né na samotnou technologii.

(Např. Děti, by měly vysvětlit co si o příběhu myslí, co by se mohlo stát dál, ukazovat postavy na obrazovce a identifikovat je.)

Nezapomínejme na to, že nejlepší co pro naše děti můžeme udělat, je věnovat jim svůj čas, energii a pozornost. Chápu, že když člověk přijde domů vyčerpaný a opravdu si potřebuje odpočinout a že zabavení dítěte pomocí tabletu je krásné vysvobození.

Zkusme tedy s tím společně něco udělat! Přeci jen děti se učí stejným vzorcům pozornosti, jako vnímají u svých rodičů. Nepozorní rodiče, vychovávají nepozorné děti.

Přitom schopnost udržet pozornost je výrazným indikátorem pozdějšího úspěchu v oblastech, jako jsou osvojení řeči, řešení problémů nebo dlouhodobé spokojenosti a dalších životních milníků.


Zdroje:
– https://pediatrics.aappublications.org/…/10/19/peds.2016-2593
– Yu, C., and Smith, L.B. (2016). The socialorigins of sustained attention in one-year-old human infants. Curr. Biol. 26, 1235-1240.

Sdílejte tento článek:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn